Voksenrollen

Målet er å bevisstgjøre og styrke utvikling av personalets relasjonskompetanse. Det vil si at vi ønsker å arbeide med å styrke vår kompetanse i møte med barn, foreldre og hverandre.

Vårt hovedfokus under dette satsningsområdet skal være knyttet til relasjonene mellom voksne og barn. Forskning viser at de «gode samtalene» mellom voksen og barn er tilnærmet fraværende i dagens barnehager. Dette vil vi ta på alvor i vår barnehage. Gode relasjoner mellom voksne og barn kan ses på som en selvfølge, men krever bevisstgjøring og faglig utvikling for å optimaliseres. En må være kritisk til egen praksis og alltid se på muligheter til forbedring. Gode relasjoner mellom oss voksne og det enkelte barn, samt mellom barn, er også en forutsetning for et godt og stimulerende lekemiljø.

Vi skal vise omsorg og varme, være sensitive overfor barnets signaler, anerkjenne og støtte barnets mestring, læring og utforskning. Vi skal være aktive og engasjerte i lek sammen med barna og videre skal vi støtte barnas relasjoner til andre barn.