Lek

Målet er å skape et stimulerende lekemiljø, med tid og rom for lek, og med et engasjert personale. Lek er barnets viktigste aktivitet. Setter vi leken i fokus, setter vi barnet i fokus. Barns lek er verdifull i seg selv, samtidig som at leken utvikler barnas kunnskaper, ferdigheter og kompetanse på mange områder. Blant annet stimuleres barnets språkutvikling, kreativitet, evne til forståelse og empati. Men ikke minst er leken viktig for å etablere en god selvfølelse og en følelse av mestring.

Vi voksne har ansvar og plikt til at ethvert barn blir en betydningsfull person i fellesskapet. Vårt arbeid med og fokus på å skape gode relasjoner med leken i sentrum, vil også være forebyggende arbeid mot mobbing. Selv om mobbing ikke er noe stort og altoverskyggende problem i barnehagen, må det tas på alvor og tidlig innsats er viktig. Tidlig innsats handler om å bygge en grunnmur gjennom tilgang til lek og venner.

Vi ønsker at dagene hos oss skal preges av gode følelsesmessige opplevelser og at leken skal romme mye latter, glede og humor.